GOTCHA-ticket!!

På killarnas skola uppmuntrar de barnen att göra bra och trevliga saker. De pratar mycket om hur man ska bete sig, uppföra sig och hur man ska vara mot andra.

Om någon lärare “kommer på” ett barn när han/hon gör någonting utöver det vanliga, hjälper någon, fixar något eller något liknande får barnet en GOTCHA-ticket i belöning. Halva biljetten tar man med hem och visar sina föräldrar att man har gjort någonting bra. Den andra halvan lägger man i en låda på rektorns kontor. Varje torsdag har de assambly (Stormöte) i aulan för pre-K-klasserna upp t.o.m. åk 5. Så småningom kommer de att vara olika klasser som uppträder och så men nu i början är det rektorn som håller i det. Iaf vid varje assambly drar de tre namn ur lådan och en gång i månaden samlar rektorn ihop de eleverna som har blivit lottade och bjuder på pizzaparty!!! Mina killar blev givetvis eld och lågor och ville genast förtjäna varsin GOTCHA-ticket. (Alice i Emils klass fick en redan första eller andra dagen, bra jobbat Alice :-)!!). Jag försökte förklara att de skulle vara glada om de lyckades få varsin den första terminen….. Sista dagen första veckan sa Viktor att han borde ha fått en GOTCHA den dagen. Han och en kille till hade hjälpt gymnastikläraren med undanplockning och den andra killen hade sagt till Viktor att nu skulle de nog få varsin ticket. Gullunge, jag försökte förklara att han inte skulle få någon varje gång han gjorde något bra. Gissa vad som hände första dagen den här veckan??? Jo gymnastikläraren sökte upp Viktor och den andra killen och gav dem varsin GOTCHA samtidigt som han bad om ursäkt för att han hade missat det veckan innan. Tror ni att han var lycklig??

Bra jobbat Viktor!!

Han drog sig dock för att visa oss biljetten då han tyckte att det kändes dumt att han var så glad när Emil hade det så jobbigt…. Det är äkta kärlek. (Jag återkommer till Emil alldeles strax.)

På skolan har de en Learner Profile som består av tio grundpelare som visar hur de vill att barnen ska vara. De ska vara Reflective, Inquirer, Principled, Caring, Communicator, Knowledgeable, Risk Taker, Thinker, Balanced och Open Minded. I de yngre årskurserna arbetar de mycket med de här “målen”. Jag hittar inget bra ord för det men de är ju på ett sätt mål. Det är saker som de vill att eleverna ska uppnå.

Emil har fått en lista med “orden” tillsammans med förklaringar på vad de betyder. Varje ord är förklarat med 3-4 meningar. Under veckan har de arbetat med Risk Taker, Caring och Reflective. T.ex har de skrivit meningar om situationer när de har varit en Risk Taker, sedan har de målat en teckning som komplement. Emil tyckte att veckans första dag var oerhört jobbig då han inte förstod någonting. Han förstod inte vad fröken sa, han visste inte vad han skulle göra, han kunde inte skriva och han upplevde det som att ALLA andra förstod allting och jobbade på bra. Som tur var har han en förstående fröken så hon höll kvar oss efter första dagen, hon berättade om hur han hade mått och så pratade vi lite om vad vi kan göra för att underlätta för honom. Bland annat bad hon oss att översätta “orden” så att han iaf hade en aning om vad hon pratade om.

Givetvis nöjde vi oss inte med att översätta orden utan Magnus satte sig och översatte hela sidan med orden OCH förklaringarna. Sedan satt Emil och jag och jobbade med de orden som de skulle arbeta med de två sista dagarna. Han fick läsa förklaringarna på svenska och sedan fick han skriva meningar om orden precis som de hade gjort i skolan men med skillnaden att han skrev på svenska. Efter det översatte jag hans meningar till engelska. Till slut la vi allt material i en mapp tillsammans med ett brev till fröken där vi förklarade vad vi hade gjort. Jag släppte av killarna på skolan och uppmanade Emil att ge fröken brevet. (På mornarna vill de att man lämnar barnen i receptionen medan man på eftermiddagen ska hämta dem i klassrummet. Mycket bra system tycker jag då det blir väldigt lugnt vid klassrummen på morgonen och de kan börja lektionerna direkt utan att alla föräldrar ska prata med fröken först. Eftersom det är många barn som inte är så bra på engelska och informationen från skolan har varit lite bristfällig så är det många om vill prata med fröknarna.)

När jag sedan hämtade honom på eftermiddagen frågade jag fröken om hur det hade gått och om hon hade läst brevet, vilket brev??? Ha ha gullungen hade gett henne hela mappen och givetvis hade hon inte ens hunnit öppna den… Ja ja, det gjorde inget. Jag tog tillbaka brevet och istället visade jag henne och förklarade vad vi hade gjort. Hon tyckte att det såg bra ut och sa att hon skulle använda det dagen därpå. (Hon frågade lite förvånat om han verkligen kunde läsa allt som stod, trots att jag har försökt förklara att han läser bra på svenska. Det är iof svårt att veta vad man menar med att ett barn är en god läsare, allt är ju relativt.) (Hans andra dag den här veckan hade också varit jobbig :-(.

Så kom då dag nummer tre, när jag kliver in i klassrummet för att hämta honom visar fröken mig två tummar upp :-)!!! Med ett stort leende sa hon att vårt material var ovärderligt. Han hade förstått vad hon pratade om, han hade läst meningarna på svenska och han hade kopierat “min” översättning (av hans text) när de skulle skriva i boken. Han hade alltså kunnat jobba precis som de andra. Jag var lite rädd att hon skulle tycka att det var “fusk” att han skrev av mina meningar men hon förstod precis hur jag hade tänkt och tyckte att det var en toppenidé. Det var ju faktiskt inte fusk då hon kunde se att han först hade skrivit dem själv på svenska. Eftersom det i stort sett är omöjligt för honom att skriva på engelska själv så var det här ett väldigt lyckat sätt.:-)!!!

Som läxa den här veckan hade han bland annat att han skulle läsa en dikt. Vi jobbade ganska länge med den. Varannan gång läste han på engelska och jag översatte och varannan gång läste jag på engelska (så att han fick höra mitt uttal) och han fick översätta. Till slut skrev jag dessutom den svenska översättningen på sidan om.

Den här dagen (när jag fick dubbla tummar upp från fröken) hade de fått i uppgift att skriva varsin egen dikt. Tack vare att han hade sina översättningar och kunde jobba på lektionen hade han skaffat sig tillräckligt med självförtroende för att våga försöka när det var dags att skriva en egen dikt.

Emils första egenproducerade uppgift på engelska.


Han har skrivit -I like Atlantis so very mutch! Efter den kraftansträngningen hade hans fröken hjälpt honom, han fick säga vad det skulle stå och hon hade skrivit. Oj vad skönt!!!!!!

När hans fröken visade mig det här hoppade hon upp och sa -“Jag har glömt att ge honom hans GOTCHA”. Hon hämtade en biljett och sedan ringade hon in Thinker och Risk Taker och så förklarade hon för honom att han hade förtjänat biljetten eftersom han hade kämpat så hårt och verkligen försökt. Han var en tänkare och en risktagare :-)!!

Smart drag av hans fröken. Hon tryckte verkligen på rätt punkt och han hade verkligen förtjänat sin GOTCHA. Nu hade vi en kille som strålade när han gick ut ur klassrummet, det var stor skillnad mot hur han har sett ut de andra dagarna. Nu fick han sluta veckan på ett mycket positivt sätt och det tror jag har stor betydelse för hur han kommer att känna sig på söndag morgon när det är dags att gå till skolan igen. Jag tog inget kort när vi kom hem eftersom vi hade besökare med oss. (Jag ska berätta om besöket och om vad jag har gjort den här veckan vid ett senare tillfälle.) Istället tog jag ett par kort på kvällen.

Viktor har inte haft några problem med att klara sig i skolan. Han kom hem redan första veckan och sa att han förstod det mesta som sas men att han tyckte att det var svårt att prata på engelska. Ööööhhh ok säger du det så!!! Jag kände att om han upplevde det som att han förstod det mesta så var det positivt. Den här veckan kom han hem och sa att han hade gjort ett prov. Han skulle läsa en text och sedan skulle han svara på frågor. Enligt Viktor hade han rätt på fyra frågor av fem. Oj, vad bra sa jag men elak som jag är så hade jag liite svårt att tro på honom.

Sista dagen den här veckan frågade jag hans fröken om hur veckan hade varit. Då säger hon att det har gått väldigt bra och att hon upplever det som att han förstår mycket men att han inte kan prata så bra. Medan jag plockade upp min haka från golvet nämnde jag provet. Ja men visst säger hon, det stämmer han hade rätt på fyra av fem frågor. Vilken kille :-)!!! Han har iof kämpat när vi har jobbat med engelskan. De hade engelska lektioner i våras och förutom några veckors sommarlov så har jag jobbat med dem hemma. Lite grann varje dag. Han har spelat spel på datorn där man kommunicerar på engelska och jag de har tittat på TV med engelskt tal. Ibland när de har tittat på någon film har jag satt på engelsk textning istället för svensk. Men ändå, inte sjutton trodde jag att han kunde så mycket. Han har varit mycket mer motiverad än Emil och han har nog förstått bättre hur viktigt det är att kunna engelska.

Jag är mycket stolt över hur mina båda killar har klarat den här veckan :-)!!!

Nu ska vi göra oss färdiga för att möta den här dagen. Killarna och jag ska åka och hälsa på en familj där jag bara har träffat mamman tidigare. (Jag har pratat ca 10 minuter med henne!) Pappan är bortrest så Magnus lämnar vi hemma. Den här familjen består av en svenska mamma och en tysk pappa. De har en son på 10 och en dotter på 6-7-8?? Sonen förstår svenska ganska bra men pratar inte och dottern är hon inte säker på hur mycket hon förstår. Efter besöket ska vi hämta upp Magnus och bege oss ut till Palmen där familjen Forsberg bjuder på bad i pool och hav samt grillning. Magnus har åkt i väg för att köpa lite material till en speciell marinad (tack Eva-Lena) sedan ska han hem och marinera fläskfilén som jag köpte i går. MUMS!!!

Jag måste passa på att ställa en fråga. Det fanns fläskfilé från England för 185 kronor kilot och så fanns det från Kenya för 90 kronor kilot. Ni kan ju gissa vilken jag köpte?? He he he givetvis den afrikanska. Nu är min fråga om någon vet om det spelar någon roll, miljömässigt, kvalitetsmässigt och ur djurskyddssynpunkt. Har de grisfarmar i Kenya eller äter jag upp någon stackars bondes enda gris som någon girig viting har lurat av honom?? Ur transportsynpunkt måste det vara lika illa om jag köper från Kenya eller England, eller snarare bättre från Kenya?? Vad var frågan??? Jo, vad tror ni om detta?? Är det någon som är insatt i ämnet??

Oj vad klockan går snabbt i dag. Ha en trevlig helg!!!

6 thoughts on “GOTCHA-ticket!!

  1. Till Viktor och Emil!
    Jättekul att få se era GOTCHA:s!
    Ni har jobbat jättebra och är de bästa gullungarna en moster kan ha <3
    Jag hoppas ni får en lugn och rolig helg nu med mamma och pappa och lite godis och annat….
    Jag är stolt över er.
    Puss och Kram från moster Tina

  2. Tuffa dagar för pojkarna, men säkert väldigt uppmuntrande att få dessa biljetter som ett
    bevis att de försökt bjuda till efter sin förmåga. Man får uppfattningen att lärarna försäker också vara engagerade på ett bra sätt. Ha det bra!

  3. Toppen, vilka killar! Tänk om vi kunde göra samma sak här hemma. Någon guldstjärna då och då har jag väl gett ,och även en glass, kom jag på nu. Men tänk att få bjuda på pizza på någon av våra “miljoner” pizzerior det vore ju toppen. Undrar om det kan läggas in i kommunens buget? Synd att idén kommer lite sent, valet är ju på söndag. kanske det kan vara något, till nästkommande val om 4 år. Förresten har du röstat?
    Trevlig helg!

  4. Tina, visst är de duktiga :-)!! En helg med lugn och ro, hmmmm vi var på fest i går och kom hem 02.30. Killarna tvärslocknade i bilen strax efter två. Nu är klockan 12 och Magnus har vi inte sett till, så det kan väl räknas som lugn och ro?? Kram

  5. Sven: Det är väldigt tuffa dagar nu, speciellt för Emil som inte förstår så mycket engelska som Viktor tydligen gör. Visst är det underbart med lärare som kan se att de bjuder till efter bästa förmåga och som uppmuntrar dem och förstår hur viktigt lite beröm är. Jag är (än så länge) väldigt nöjd med lärarna. Kram

  6. Det vi har på den här skolan som jag tycker är heeelt underbart är en engagerad rektor. D.v.s. en rektor som syns!! ALLA vet vem rektorn här. Hittills har han stått i entrén i stort sett varje morgon och hälsat elever och föräldrar välkomna. Jag vet att han var in och hälsade på i alla klassrum första dagen, (han skrev t.o.m. på en av Emils uppgifter och ritade en liten gubbe) och enligt Emil har han varit in i deras klassrum varje dag. Det är en rektor som vet vad som händer och sker på skolan och som är delaktig i vardagen. Jag tycker absolut att idén med GOTCHA-tickets är bra samtidigt som jag oroar mig för de elever som inte får någon…. vi får väl se hur bra koll de har. Förhoppningsvis ser de till att alla får åtminstone varsin varje termin. Jag är helt övertygad om att alla barn någon gång gör något så att de förtjänar en, frågan är bara om de blir sedda just då. Val???? Nja…… Trevlig helg till dig också. Kram

Leave a Reply

Your email address will not be published.